Słowniczek pojęć SEO

Słowniczek 20 pojęć SEO i e-marketingu, część I

Drogi czytelniku! Fajnie, że trafiłeś(aś) na naszą stronę! Aby ułatwić odnalezienie się w świecie marketingu internetowego i e-commerce, postanowiliśmy stworzyć serię pojęć powszechnie stosowanych w branży. Słowniczek jest skierowany głównie dla osób początkujących, chociaż może osoby zaznajomione z tematem znajdą też coś ich zainteresuje 🙂

Słowniczek będzie rozwijał się wraz z blogiem, więc spodziewaj się powstawania kolejnych części. Jeśli masz pomysł jakie definicje powinny pojawić się w kolejnych wydaniach, napisz do nas maila lub zgłoś uwagi w komentarzu. ZACZYNAMY!

AMP (accelerated mobile pages) – technologia, przyjazna urządzeniom mobilnym. Jest odpowiedzią na coraz większą ilość użytkowników urządzeń mobilnych. AMP jest istotną technologią przy tworzeniu stron internetowych jako, że znacząco wpływa również na SEO strony (ze względu na tzw. Mobile First). Więcej na temat AMP przeczytasz w osobnym artykule poświęconemu tej technologii tutaj – CO TO JEST AMP?

Cache – pamięć podręczna. Posiadają ją zarówno przeglądarki jak i strony internetowe, te drugie po odpowiedniej konfiguracji. Pozwala na wczytanie treści statycznych strony internetowej, wskutek czego tempo ładowania jest znacznie przyśpieszone.

UX lub User Experience – jest to dokładnie to, co oznacza po polsku, czyli doświadczenie użytkownika. Ukierunkowanie na UX można spotkać w każdym aspekcie naszego życia. Firmy prowadzą szeroko zakrojone analizy, które w konsekwencji mają doprowadzić do poprawy komfortu korzystania z ich produktu lub usługi. Przy projektowaniu stron internetowych, UX to proces składający się z kilku kroków – przejrzystości strony (czyli nie wszystko wszędzie), prędkości jej ładowania strony, semantyce, dobrej nawigacji, braku agresywnych reklam, zwięzłości opisu i łatwości w wykonaniu określonego działania na stronie  (wypełnienie formularza, rejestracja, zakupy). W skrócie, tworząc stronę musisz patrzeć na nią oczami Twojego odbiorcy i zrobić wszystko aby czas spędzony na ów stronie nie był zmarnowany. Poświęcimy temu osobny artykuł 🙂

SERP (search engine result page) – strona z wynikami wyszukiwanych słów kluczowych. Każda wyszukiwarka (Google, Yandex, Bing, Baidu, ASK, itp.) po wpisaniu frazy, która nas interesuje, pokazuje listę stron internetowych, które jej zdaniem (wyszukiwarki) zawierają informacje zgodne treścią wpisanej frazy.

Organic Search – wyszukiwanie organiczne (lub naturalne) to lista wyników wyszukiwania, która jest konsekwencją większości procesów, o których tutaj piszemy, czyli content marketingu, dobrych praktyk SEO oraz wdrożenia oprogramowania usprawniającego funkcjonowanie strony. Wyniki organiczne będą wyświetlały się zawsze pod wynikami płatnymi.

Paid Search – wyniki wyszukiwania płatnego (lub sponsorowanego), które pojawiają się nad wynikami organicznymi. Są wynikiem opracowanej płatnej kampanii marketingowej, którą reklamodawca przeprowadził w danej platformie (np. dla Google jest to Google AdWords).

CDN (Content Delivery Network) – technologia polegająca na rozlokowaniu danych strony internetowej na kilku serwerach jednocześnie. Pozwala to na znaczące zmniejszenie czasu potrzebnego na załadowanie strony. Jest to szczególnie wskazane  dla stron internetowych, które działają na rynku międzynarodowym.

ALT text lub Alternative Text – atrybut umieszczony wewnątrz znacznika IMG, który opisuje to co znajduje się na zdjęciu. Każdy obrazek na stronie powinieneś wyposażyć w odpowiedni (acz krótki) opis ALT, ze względu na wsparcie przy pozycjonowaniu.

Page Speed – szybkość ładowania strony. Współczynnik szczególnie ważny przy urządzeniach mobilnych. Pisaliśmy artykuł o AMP, gdzie wspominaliśmy o preferencjach użytkowników względem komfortu przeglądania strony, a jednym z głównych aspektów był właśnie Page Speed. Jednym ze skuteczniejszych narzędzi do sprawdzania prędkości ładowania strony jest Page Speed Insights – niech stanie się on Twoim przyjacielem

Blackhat lub Blackhat SEO (BHS) – techniki pozycjonowania strony, które nie są akceptowane przez roboty indeksujące i są sprzeczne z ogólnie przyjętymi metodami pozycjonowania. Konsekwencją stosowania blackhat SEO może być spadek w wynikach wyszukiwania lub kompletne wyłączenie strony z indeksowania przez daną wyszukiwarkę.

Blacklist – czyli czarna lista. Kara za stosowanie nielegalnych praktyk pozycjonowania. Nie chcesz tu trafić 🙂

Crawler – robot (lub pająk) indeksujący stronę internetową. Mówiąc prościej, jest to program, który wykorzystywany jest przez dostawców wyszukiwarek internetowych w celu analizy struktury strony internetowej oraz jej treści (zawartości). To właśnie dzięki crawlerom, wyszukiwarki otrzymują informacje, które potem mogą zaprezentować użytkownikowi internetu w postaci wyników wyszukiwania (SERP) na podstawie wprowadzonej frazy. Najpopularniejszym crawlerem jest Googlebot.

Bounce Rate – współczynnik odrzuceń, czyli kolejny współczynnik, mający wpływ na pozycjonowanie strony. Na podstawie tego współczynnika możesz sprawdzić zachowanie użytkowników na Twojej stronie internetowej. Mówiąc wprost, im wyższy współczynnik odrzuceń tym gorzej. Oznacza to, że użytkownik na twojej stronie nie znalazł wiadomości, której potrzebował, lub opuścił ją z innego powodu (np. długie ładowanie, problem z czytelnością strony, za dużo reklam itp.)

Breadcrumbs – okruszki 🙂 bardzo istotny, ze względu na UX, dodatek do strony, który ułatwia nawigację. Moduł, który pokazuje aktualną lokalizację użytkownika na stronie. Pozwala mucofnąć się o kilka kroków aby wznowić poszukiwanie pożądanej treści. Brak okruszków na rozbudowanej stronie powoduje znaczące trudności z nawigacją.

Cannonical link/tag / Cannonical Page – linki i strony kanoniczne. Wykorzystując znaczniki Cannonical, informujemy crawlery o oryginalnej (pierwotnej) treści. Zdarza się czasem, że treść na stronie jest zdublowana (duplicate content), co może wpłynąć negatywnie na wyniki wyszukiwania. W tym celu stosuje się właśnie znaczniki kanoniczne, aby crawlery wiedziały, którą stronę traktować jako pierwotną a którą ignorować.

Duplicate Content – powielona/zdublowana treść. Czyli plaga współczesnego internetu. Powielenie treści może wystąpić zarówno na Twojej stronie internetowej, w kilku miejscach, lub treść może być powielona w szerszej skali, gdzie na innej stronie internetowej wykorzystano identyczną treść. Duplicate Content ma poważne konsekwencje dla SEO strony internetowej.

Dead Link – martwy link, czyli taki, który nie prowadzi do żadnej strony. Powodem wystąpienia dead linka może być usunięcie strony, do której ów link prowadził lub błąd w adresie (np. literówka)

Short Tail (krótki ogon) – krótka fraza kluczowa wykorzystywana podczas pozycjonowania. O wiele trudniejsza, ze względu na swoją popularność. Przykładem może być fraza „noclegi nad morzem”, która odpowiada wszystkim obiektom noclegowym w Polsce zlokalizowanym nad morzem (od prywatnych kwater po luksusowe hotele). Taka fraza ma zdecydowanie większą konkurencyjność.

Long Tail (długi ogon) – rozbudowana fraza kluczowa, która precyzuje preferencje potencjalnego klienta. Przykładem może być „rodzinny nocleg w hotelu nad morzem”, która zdecydowanie zawęża zakres odbiorców docelowych. W doprecyzowaniu fraz jakie wyszukują potencjalni klienci pomoże Google Search Console

Category: Warto wiedzieć

Tags:

Article by: Lightmarketing