Co to jest AMP

Co to jest AMP i czy jest mi to potrzebne?

AMP (accelerated mobile pages)

Nowoczesna technologia, która powstała na licencji open source, przez ekipę Google. Wraz z rozwojem trendu korzystania z urządzeń mobilnych do przeglądania Internetu, powstała potrzeba przyśpieszenia ładowania stron. W 2018 roku po raz pierwszy użytkownicy urządzeń mobilnych przewyższyli użytkowników komputerów stacjonarnych, pod względem sprzedaży jak i pod względem ogólnego korzystania z Internetu.  Ponad to, badania statystyczne pokazały, że użytkownicy nie czekają zbyt długo, bo tylko 3 sekundy (średnio) na załadowanie strony, po tym czasie po prostu rezygnują i szukają dalej informacji u źródeł, które dostarczą ich zdecydowanie szybciej. W Polsce, AMP docenią szczególnie osoby, które mają ograniczony dostęp do internetu lub w ich regionie dociera wyłącznie sygnał 3G (obszary wiejskie, przedmieścia itp.)

Może się to wydać dziwne, jednak będąc w 2021 roku, nadal możemy spotkać strony, które nie posiadają strony przyjaznej urządzeniom mobilnym. Na szczęście, stanowi to coraz mniejszy odsetek, a z czasem zapewne takie strony znikną kompletnie z sieci. Google skutecznie zmotywowała właścicieli stron, sklepów i portali internetowych do takich zmian, karząc (spadki w wynikach wyszukiwania) za brak wsparcia dla urządzeń mobilnych (bardzo słaby user experience) a twórcy popularnych CMS’ów wyszli naprzeciw, wdrażając gotowe szablony ze wsparciem dla urządzeń mobilnych lub całe edytory WYSIWYG

Technologię AMP można podzielić na 3 elementy:

  1. AMP HTML – zestaw TAG’ów informujących crawlery o tym, że strona jest przygotowana w technologii AMP. Zawiera niezbędne wskazówki do renderowania strony. Dzięki AMP HTML możesz publikować treści zgodne ze standardami przyjaznymi dla urządzeń mobilnych. Aby ułatwić wdrożenie AMP niektóre CMS’y wdrożyły moduły lub wtyczki, które pomagają w generowaniu stron AMP (np. WordPress)
  2. AMP JS – kodowanie stron AMP przy użyciu technologii Javascriptu. Rozwiązanie stanowi gwarancję błyskawicznego renderowania strony dla urządzeń mobilnych i bezpośrednio wpływa na SEO.
  3. AMP CDN – znany częściej pod nazwą AMP Cache to rozwiązanie mające na celu wstępne załadowanie strony (najczęściej stron statycznych)  aby użytkownik nie musiał niepotrzebnie czekać na wyrenderowanie strony. Strona jest „zapamiętana” i jednakowa dla każdego użytkownika.

Dlaczego warto inwestować w rozwój stron i portali z wykorzystaniem AMP? Ponieważ od wspomnianego 2018 roku, Google wdrożyło algorytm Mobile First Indexing, który jak można się domyśleć, preferuje strony przyjazne urządzeniom mobilnym ponad te, które takiej integracji nie posiadają. Ma to kluczowy wpływ na SEO twoich stron internetowych a w dłuższe perspektywie, może mieć wpływ na dochodowość (jeśli oczywiście prowadzisz stronę lub portal w celach zarobkowych). Oczywiście wsparcie AMP nie jest jedynym wyznacznikiem indeksu strony w wyszukiwarce Google, nie można zapominać o contencie strony, dla którego użytkownicy w ogóle wchodzą na Twoją stronę.

Wdrożenie AMP nie musi wiązać się ze zbyt skomplikowanymi procesami. Niektóre znaczniki w kodzie HTML zostały wykluczone i zastąpione innymi, co miało na celu większą uniwersalność przy tworzeniu, a dodatkowo większą wszechstronność w przypadku przeglądania strony na starszych wersjach przeglądarek internetowych.

 

Podsumowując korzyści z wdrożenia AMP w kilku punktach: 

  1. Znaczne skrócenie ładowania strony internetowej
  2. Wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania
  3. Większy ruch na stronie (wywołany większą ilością użytkowników mobilnych)
  4. Jeśli sprzedajesz produkty lub usługi, zwiększasz szansę na sprzedaż
  5. AMP jest darmową technologią, nie narażasz więc swojej firmy, lub pracodawcy, na kosmiczne koszty wdrożenia
  6. AMP to technologia dostarczona przez Google, a jak wiadomo, oni zawsze wspierają bardziej swoją technologię.

Naturalnie wciąż rozwijana jest technologia RWD (strony responsywne) i jest również wspierana przez wyszukiwarki, jednak AMP należy traktować jako uzupełnienie działań związanych z projektowaniem stron, niezależnych od RWD. Pamiętajmy, że AMP stanowi technologię zaprojektowaną i wspieraną przez Google.

zaprojektowanie strony w AMP od podstaw pozwala na osiągnięcie lepszych efektów.

 

Category: Warto wiedzieć

Article by: Lightmarketing