Słowniczek pojęć SEO

Słowniczek 20 pojęć seo i e-marketingu, część II

Widząc duże zainteresowanie pierwszą edycją słowniczka, postanowiliśmy zakasać rękawy i czym prędzej ruszyć z drugą edycją. Postanowiliśmy też rozdzielić pojęcia związane z marketingiem i pozycjonowaniem od pojęć stricte powiązanych z e-commerce. W ten sposób powstał dodatkowy artykuł SŁOWNICZEK POJĘĆ E-COMMERCE

CMS (Content Management System) – system zarządzania treścią dla stron internetowych. Dzięki takiemu systemowi użytkownik może tworzyć i modyfikować zawartość strony internetowej lub sklepu internetowego bez znajomości informatycznej. CMS’y wyposażane są w opcjonalne moduły lub wtyczki (nazwy mogą różnić się zależnie od twórcy CMS’a), za sprawą których strona staje się bardziej interaktywna i co za tym idzie, atrakcyjna dla użytkownika.

RWD (Responsive Web Design) – technika tworzenia stron internetowych, która dopasowuje się do rozmiaru wyświetlacza, na którym jest przeglądana. Jest to technika stosowana przede wszystkim aby ułatwić korzystanie z tabletów i smartfonów, jednak pozwoli też na lepsze rozłożenie treści w przypadku małych wyświetlaczy na laptopach i komputerach stacjonarnych. Ponad to, za sprawą odpowiednich znaczników, twórca strony może zdecydować jakie elementy strony mogą się wyświetlać na konkretnych urządzeniach (np. ograniczenie treści wyświetlanych na smartfonach aby ułatwić korzystanie).

DOFOLLOW Link – jest to atrybut, który informuje crawlera o tym, że link prowadzi do konkretnej strony internetowej, którą może indeksować. Dofollow to domyślny atrybut dla każdego linku i w konsekwencji, nie trzeba go w ogóle wstawiać

NOFOLLOW Link –  pozornie można powiedzieć, że jest to przeciwieństwo linków DOFOLLOW jednak jest to błędne podejście. Linki nofollow informują crawlery, że nie muszą indeksować strony docelowej (ale mogą). Jest to jeden z elementów strategii budowania stron z naturalnymi linkami, a nie wyłącznie do celów seo. Poświęcimy temu osobny artykuł.

Domain Age (wiek domeny) – czyli jak długo domena jest dostępna w Internecie, licząc od daty rejestracji. Wiek domeny ma znaczenie przy pozycjonowaniu, jako, że domeny „starsze” mają większą wiarygodność  dla robotów wyszukiwarek, niż domena, która powstała stosunkowo niedawno i nagle została zalana treścią.

Koncept E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trusthoworthiness) – wytyczne dla webmasterów dotyczące sposobu oceny robotów Google każdej strony internetowej. Ów wytyczne to elektroniczny dokument liczący 175stron wartościowych informacji dla każdego twórcy strony internetowej lub treści.

Geolotargeting i Geolocation – treść preferowana dla grupy docelowej z konkretnego regionu. Planując kampanię marketingową (np. google adwords) możesz dopasować ją w taki sposób, żeby wyświetlała się odbiorcom z konkretnego regionu, np. województwa lub miasta.

Google Dance (taniec Google) – ponieważ Google posiada wiele serwerów przetwarzających informacje, a każdy z nich może zawierać własnego crawlera, może dojść do sytuacji, w której jednego dnia Twoja strona znajduje się na 1 stronie wyników pod daną frazą a następnego na szarym końcu. Taki proces może trwać do czasu aż serwery nie zsynchronizują się odpowiednio w odniesieniu do Twojej strony.

Keyword Cannibalization (kanibalizacja słów kluczowych) – efekt, który następuje gdy optymalizujemy kilka podstron pod takimi samymi słowami kluczowymi i roboty wyszukiwarek zwracają sprzeczne wyniki. Doświadczając takiego zjawiska, musisz jak najszybciej zabrać się za optymalizowanie strony.

Keyword density (gęstość słów kluczowych) – jeden z ważnych współczynników przy tworzeniu treści na stronie internetowej (do jego mierzenia pomogą gotowe narzędzia dla webmasterów). Jeśli zasypiesz stronę internetową zbyt dużą ilością słów kluczowych, jej jakość drastycznie spadnie. Dlatego pamiętaj o równowadze między pozycjonowaniem a User Experience

LSI (Latent Semantic Indexing) – słowa kluczowe (keywords) blisko znaczne – jak synonimy. Ukierunkowanie na pozycjonowanie wszystkich wariacji frazy

META Description – skrócony opis strony. Powinien być zgodny z treścią, która znajduje się na stronie (maksymalnie 160znaków).

META Title – tytuł strony, wyświetla się w wynikach wyszukiwania i nagłówku przeglądarki internetowej. Powinien być zgodny z treścią, która znajduje się na stronie (maksymalnie 60 znaków).

META Keywords – słowa kluczowe opisujące zawartość strony. To tak jak na Twitterze albo Instagramie używasz tagów opisujących treść posta. Staraj się wykorzystywać ich tylko niezbędną do określenia tematyki strony, ilość. Jeden Keywords może być za mało ale 20 zdecydowanie za dużo.

NAP – skrót od Name Address Phone. W SEO jest to określenie stron internetowych (katalogów) na których można zamieścić dane firmy, które zawierają właśnie te dane (obecnie dochodzi jeszcze do tego adres strony internetowej). Myśl o tym jak o współczesnej książce telefonicznej.

On-site SEO lub On-page optimisation – pozycjonowanie w dużej mierze opiera się na dobrze zoptymalizowanej docelowej stronie internetowej. On-site SEO to ogół działań polegających na skutecznym zoptymalizowaniu strony aby była przyjazna botom jak i użytkownikom. Będziemy o tym pisali osobny artykuł 🙂

Backlink – link który znajduje się na czyjeś stronie internetowej, który po kliknięciu, przekieruje użytkownika do Ciebie (tj. do Twojej strony internetowej), tzw. link zwrotny. Oprócz popularyzacji strony internetowej, jest to jeden z głównych sposobów na pozycjonowanie strony internetowej (poprzez tzw. linkbuilding).

Inbound Link – linki przychodzące do Twojej strony internetowej. Elementem niezbędnym przy linkbuildingu jest opracowanie stron internetowych, które będą zawierały linki prowadzące do Twojej strony internetowej.

Outbound Link -linki wychodzące ze strony internetowej.

Linkbuilding – ogólny opis procesów związanych ze zwiększeniem linków (inbound linków) prowadzących do Twojej strony internetowej. Jeden z kluczowych prac związanych z SEO. Poświęcimy temu zagadnieniu osobny artykuł.

Category: Warto wiedzieć

Tags:

Article by: Lightmarketing