Podstawowe informacje jak sprzedawać w internecie

Zakupy w Internecie – czy jest czego się obawiać?

We współczesnych czasach coraz popularniejsze stają się elektroniczne formy płatności – coraz częściej wykorzystujemy smartfony do płacenia za zakupy w sklepie, dokonujemy zakupów przy pomocy kart kredytowych czy systemów błyskawicznych płatności.

Internet stał się dla nas nie tylko źródłem rozrywki czy informacji, ale także ogólnoświatowym sklepem, w którym według badań CBOS’u z 2015 roku, prawie 50% Polaków robi zakupy. Co kupujemy? Wszystko – od najdrobniejszych przedmiotów codziennego użytku, przez sprzęt AGD i RTV, po samochody, mieszkania i domy.

Jak kupujemy? Jak pokazuje życie – bardzo ostrożnie… Duża część kupujących, dalej nie ma zaufania (46% badanych) do sklepów, w których robi zakupy. Boimy się oszustów, którzy wyślą nam uszkodzony towar lub po otrzymaniu wpłaty nie wyślą go wcale. Dlatego nadal popularną formą zakupu towaru przez Internet jest płatność odbiorze, gdyż ta gwarantuje odrobinę bezpieczeństwa. Niestety, wiele sklepów, szczególnie te mniejsze, nie jest w stanie zagwarantować takiej opcji płatności ze względu na ograniczoną dostępność produktów a przez to traci wielu cennych Klientów.

Jednak czy przy zakupach przez Internet jest się naprawdę czego obawiać? Jest co najmniej kilka opcji na podstawie których można sprawdzić, czy sklep Internetowy jest warty zaufania. Zapraszamy do krótkiej lektury przypadku. Mamy nadzieję, że uda nam się przekonać chociaż kilku niedowiarków 🙂



Strona własna sklepu/sprzedawcy.
Sklepy coraz częściej dodają możliwość recenzowania produktów, bezpośrednio na stronie, na której dokonujemy zakupu. Wielu klientów korzysta z takiej możliwości i już pod produktem zobaczyć można na przykład informacje o tym, czy przesyłka była zgodna z opisem na stronie. Warto zapoznać się także ze stroną poświęconą informacjom o sklepie – czy sklep może poszczycić się certyfikatami rzetelności? Gdzie jest zlokalizowany? Czy podane są dane do kontaktu?
To rozwiązanie budzi pewne kontrowersje – w końcu opinie mogą być moderowane lub wręcz dodawane przez właściciela sklepu. Warto zwrócić więc uwagę w jaki sposób ów opinie są dodawane – jeśli np. przy pomocy Disqus – dodatku, który umożliwia integrację z popularnymi serwisami społecznościowymi.

Serwisy z opiniami.
Wpisując w wyszukiwarkę internetową nazwę sklepu i słowo „opinie” można natrafić na serwisy, które głównie zajmują się zbieraniem potwierdzonych informacji na temat sklepów. W takim miejscu możemy zapoznać się z recenzją klientów, którzy w przeszłości mieli okazję współpracować z osobą, od której chcemy kupić na przykład czajnik. Czy towar przyszedł do zamawiającego w terminie? Czy przesyłka zawierała wszystko, co klient zamówił? Jaki był kontakt ze sprzedającym? Na każde z tych pytań znaleźć można odpowiedź w serwisach oceniających sklepy internetowe. Jednym z takich serwisów jest na przykład Opineo – w bazie którego znajduje się prawie 40 tysięcy zrecenzowanych sklepów i ponad 8 milionów opinii.

Serwisy społecznościowe.
W dobie wszechobecnych portali społecznościowych – marki pojawiają się na Facebooku, Twiterze czy Instgramie. Jest to duży ukłon w stronę obsługi klienta oraz kolejny sposób na sprawdzenie wiarygodności sklepu – wystarczy wejść na profil społecznościowy naszego sklepu i przejrzeć opinie (system gwiazdek na Facebook) oraz komentarze innych odwiedzających. Zadowoleni czy też nie, klienci bardzo często wchodzą w reakcję z marką na Facebooku. Warto prześledzić profil sklepu, w którym chcemy zrobić zakupy: Jaki ma ranking recenzji? W jaki sposób komunikuje się z klientami? Czy odpowiada na wiadomości prywatne?

A co w przypadku aukcji internetowych lub serwisów ogłoszeniowych?
Allegro posiada swój własny system komentarzy oraz ocen zadowolenia z przeprowadzonej transakcji. Wystarczy wejść w odpowiedni dział o sprzedającym, aby sprawdzić proporcję komentarzy pozytywnych do negatywnych. Jeśli przeważają negatywne – jest to wyraźny sygnał, że u tego sprzedawcy nie warto kupować i najlepiej omijać jego aukcje z daleka.
Nawet jeśli chcemy dokonać zakupu przez sklep a nie przez allegro, zasięgnięcie informacji z tego źródła może być bardzo pomocne.

Porównywarki cenowe
W Internecie możemy spotkać mnóstwo portali specjalizujących się w analizie cen podobnych do siebie produktów dostępnych z różnych źródeł. Takie portale nazywane są często porównywarkami cenowymi. Dlaczego stanowią one wartościowe źródło opinii na temat sklepu? Rzetelne porównywarki, przed nawiązaniem współpracy ze sklepem przeprowadza dogłębną analizę sklepu pod kątem wiarygodności. Ze względu na wysoką konkurencyjność na tym rynku, nie mogą pozwolić sobie na utratę zaufania wśród Internautów gdyż raz utracone, może być już nie do odzyskania. Duża liczba produktów oraz łatwość wyszukiwania ułatwia odnalezienie potrzebnego nam artykułu bez potrzeby sprawdzenia poszczególnych sklepów internetowych. Warto również zwrócić uwagę, że wiele porównywarek cenowych posiada system ocen i opinii na temat sklepu.



Warto rozmawiać
Z pozoru trywialne, jednak często może pomóc. Przed dokonaniem zakupu lub w przypadku wątpliwości warto do sklepu zadzwonić. Powód rozmowy może być błahy – pytanie o kolor, rozmiar czy sposób transportu, liczy się bowiem sam proces przeprowadzenia rozmowy. Jeśli osoba po drugiej stronie „kręci”lub jest po prostu nieuprzejma – to powinno potencjalnemu kupującemu dać do myślenia. Tak jak w przypadku bezpośrednich spotkań z ludźmi, tak i w przypadku rozmowy telefonicznej, pierwsze wrażenie jest bardzo istotne.

Warto nadmienić, że jeśli samo znalezienie numeru telefonu sprawia nam kłopot – to też powinno dawać do myślenia.

Drobne kroki
Ostatnia z rad w tym artykule dotyczy techniki małych kroczków. Gdy kupujemy samochód czy dom – ciężko o zastosowanie się do niej, ale gdy kupujemy przez Internet rzeczy o nieco mniejszej wartości (i lżejsze!) – biżuterię, kosmetyki, perfumy itp. zacznijmy od kupienia czegoś niedrogiego. Po tym w jaki sposób będzie przebiegał proces zakupu, będzie można ocenić czy dany sklep Internetowy jest godny poświęcenia mu więcej czasu czy wręcz przeciwnie.

 

Jak widać, sposobów na sprawdzenie sprzedawcy jest wiele. Warto przetestować każdy z nich, aby mieć pewność, że nasz wymarzony, zakupiony towar przyjdzie w nienaruszonym stanie i dokładnie taki, jak przedstawiony był w opisie na stronie.

Category: E-commerce

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Article by: Lightmarketing